Machi Koro is een strategisch kaartspel waarin spelers de rol aannemen van een burgemeester die zijn stad wil ontwikkelen. Door gebouwen te kopen en inkomsten te genereren met dobbelsteenworpen, proberen spelers als eerste hun stadsprojecten te voltooien.
Doel van het spel
Het doel van Machi Koro is om als eerste alle vier (of meer, afhankelijk van uitbreidingen) grote stadsprojecten te voltooien. Dit doe je door gebouwen te bouwen die inkomsten genereren en je strategie versterken.
Spelmateriaal
- Dobbelstenen: Twee zeszijdige dobbelstenen om inkomsten te genereren.
- Munten: Worden gebruikt om gebouwen te kopen en projecten te voltooien.
- Startkaarten: Elk speler begint met een Winkel en een Graanveld.
- Gebouwkaarten: Deze kaarten vormen de kern van het spel. Ze genereren inkomsten en bieden strategische voordelen.
- Projectkaarten: Vier stadsprojecten (bijvoorbeeld Treinstation, Winkelcentrum, Pretpark, Radiotoren) die moeten worden voltooid om te winnen.
Voorbereiding
- Startopstelling: Geef elke speler een Graanveld en een Winkel, plus drie munten als startkapitaal.
- Markt opzetten: Schud de gebouwkaarten en leg ze gesorteerd in stapels op tafel. Dit vormt de markt waar spelers kaarten kunnen kopen.
- Projectkaarten verdelen: Leg de vier stadsprojectkaarten van elke speler open voor zich. Deze kaarten moeten worden voltooid.
- Startvolgorde: Bepaal willekeurig wie de eerste speler is.
Spelverloop
Machi Koro wordt in beurten gespeeld, waarbij spelers de volgende stappen doorlopen:
1. Dobbelsteen werpen
De actieve speler werpt één dobbelsteen (of twee, als het Treinstation is voltooid). Het gegooide getal activeert kaarten met een overeenkomstig nummer.
2. Inkomsten genereren
Afhankelijk van de gegooide dobbelsteen kunnen spelers inkomsten verdienen:
- Blauwe kaarten: Geven inkomsten aan alle spelers, ongeacht wie aan de beurt is.
- Groene kaarten: Geven inkomsten alleen aan de actieve speler.
- Rode kaarten: Stelen munten van de actieve speler en geven deze aan de eigenaar van de rode kaart.
- Paarse kaarten: Specifieke voordelen die meestal exclusief zijn voor de eigenaar van de kaart.
3. Gebouwen kopen
Na het genereren van inkomsten mag de actieve speler een kaart kopen van de markt of een project voltooien:
- Gebouw kopen: Betaal de kosten van een kaart en plaats deze in je stad.
- Project voltooien: Betaal de kosten van een stadsproject en draai de kaart om om aan te geven dat het voltooid is.
4. Beurt eindigen
De beurt gaat door naar de volgende speler.
Kaarttypes
- Blauw (Landbouw): Geven passieve inkomsten aan alle spelers.
- Groen (Commercieel): Geven inkomsten alleen tijdens je eigen beurt.
- Rood (Eetgelegenheden): Stelen munten van andere spelers.
- Paars (Speciaal): Geven unieke voordelen, zoals het stelen van kaarten of extra acties.
Stadsprojecten
- Treinstation: Laat je twee dobbelstenen gebruiken.
- Winkelcentrum: Verdubbelt inkomsten van bepaalde kaarten.
- Pretpark: Geeft je een extra beurt als je dubbele cijfers gooit.
- Radiotoren: Laat je je dobbelsteenworp opnieuw gooien.
Einde van het spel
Het spel eindigt zodra een speler al zijn stadsprojecten heeft voltooid. Deze speler wordt uitgeroepen tot de winnaar.
Varianten en uitbreidingen
Machi Koro heeft verschillende uitbreidingen, zoals Haven en Metropool, die extra kaarten en spelregels toevoegen. Deze maken het spel complexer en zorgen voor meer herspeelbaarheid.
Video uitleg Machi Koro regels
Veelgestelde vragen over Machi Koro
Aan het begin mag je alleen één dobbelsteen gooien. Zodra je het Treinstation voltooit, kun je kiezen om één of twee dobbelstenen te gebruiken. Het gegooide getal activeert kaarten met dat nummer.
Als meerdere kaarten met hetzelfde nummer actief zijn, ontvangen alle betrokken kaarten hun effecten. Dit geldt zowel voor je eigen kaarten als die van je tegenstanders.
Rode kaarten stelen munten van andere spelers wanneer zij het overeenkomstige nummer gooien. De actieve speler moet betalen aan de eigenaar van de rode kaart.
Paarse kaarten hebben speciale effecten, zoals munten stelen of extra voordelen krijgen. Ze zijn exclusief en kunnen meestal slechts één keer per speler worden geactiveerd.
Ja, ongebruikte munten blijven in je bezit en kunnen in latere beurten worden gebruikt om kaarten of stadsprojecten te kopen.
Als je geen munten meer hebt, kun je geen kaarten kopen of projecten voltooien. Je kunt wachten op je volgende beurt om inkomsten te genereren.
Ja, Machi Koro is geschikt voor spelers vanaf 10 jaar. Jongere kinderen kunnen het spel leren met begeleiding van volwassenen.
Ja, populaire uitbreidingen zoals Haven en Metropool voegen nieuwe kaarten, regels en varianten toe, waardoor het spel complexer en uitdagender wordt.