Zeeslag is een spannend strategisch spel voor twee spelers waarin je probeert de vloot van je tegenstander te vinden en tot zinken te brengen voordat hij of zij hetzelfde met jouw vloot doet. Het spel combineert strategie, logica en een goed geheugen om je tegenstander te slim af te zijn.
Doel van het spel Zeeslag
Het doel van Zeeslag is om alle schepen van je tegenstander te vinden en tot zinken te brengen voordat je eigen vloot volledig vernietigd is.
Spelmateriaal
Het spel bevat:
- 2 speelkoffers: Elke speelkoffer heeft een boven- en ondergrids waarop spelers hun schepen plaatsen en aanvallen bijhouden.
- 10 schepen (5 voor elke speler): De vloot bestaat uit verschillende schepen met een unieke lengte, waaronder:
- Vliegdekschip (5 vakjes)
- Slagschip (4 vakjes)
- Onderzeeboot (3 vakjes)
- Torpedobootjager (3 vakjes)
- Patrouilleboot (2 vakjes)
- Rode en witte pinnetjes:
- Rode pinnetjes geven treffers aan.
- Witte pinnetjes geven gemiste schoten aan.
Voorbereiding
- Speelkoffers opzetten: Elke speler krijgt een speelkoffer en opent deze. Het onderste grid is voor het plaatsen van je eigen schepen, en het bovenste grid gebruik je om de aanvallen op de tegenstander bij te houden.
- Schepen plaatsen: Spelers plaatsen hun schepen in het onderste grid. Elk schip moet horizontaal of verticaal liggen (diagonaal plaatsen is niet toegestaan). Schepen mogen elkaar niet overlappen en moeten volledig binnen het grid blijven.
- Startpositie bepalen: Bepaal willekeurig wie mag beginnen. Het spel verloopt daarna om de beurt.
Spelverloop Zeeslag
Het spel wordt beurtelings gespeeld. Tijdens een beurt voert de actieve speler een aanval uit door een coördinaat te noemen.
1. Coördinaat noemen
- De actieve speler noemt een coördinaat, bijvoorbeeld “B4”.
- De tegenstander controleert op zijn of haar onderste grid of er een schip op dit coördinaat ligt.
2. Treffers en missers
- Treffer: Als er een schip ligt op het genoemde coördinaat, zegt de tegenstander “Raak!” en plaatst de actieve speler een rood pinnetje op het bovenste grid op het juiste coördinaat. De tegenstander markeert het coördinaat als getroffen op zijn of haar onderste grid.
- Mis: Als er geen schip ligt, zegt de tegenstander “Mis!” en plaatst de actieve speler een wit pinnetje op het bovenste grid.
3. Tot zinken brengen
- Als een schip volledig is geraakt (alle vakjes van dat schip zijn geraakt), moet de tegenstander zeggen: “Je hebt mijn [scheepsnaam] tot zinken gebracht!”
- Voorbeelden: “Je hebt mijn slagschip tot zinken gebracht!”
4. Wisselen van beurt
- Nadat een speler een aanval heeft uitgevoerd, is de andere speler aan de beurt.
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer een speler alle schepen van de tegenstander heeft gevonden en tot zinken heeft gebracht. Deze speler wint en wordt uitgeroepen tot de admiraal van de Zeeslag!
Video regels Zeeslag
Veelgestelde vragen over Zeeslag
Zeeslag is ontworpen voor twee spelers.
Een spelletje Zeeslag duurt gemiddeld 20 tot 30 minuten, afhankelijk van de strategie en ervaring van de spelers.
Nee, schepen mogen alleen horizontaal of verticaal geplaatst worden, niet diagonaal.
Als je alle vakjes van een schip raakt, moet de tegenstander aangeven welk schip tot zinken is gebracht, bijvoorbeeld: “Je hebt mijn slagschip tot zinken gebracht!”
Nee, schepen mogen niet overlappen. Elk schip moet op unieke vakjes worden geplaatst.
Ja, Zeeslag is eenvoudig genoeg voor kinderen vanaf 7 jaar, maar biedt ook voldoende uitdaging voor volwassenen.