Zinga is een dynamisch dobbelspel waarbij snelheid, scherpte en strategische keuzes centraal staan. Het doel van het spel is om als eerste vijf combinaties op een rij af te strepen op je scorevel en “ZINGA!” te roepen. Door snel en nauwkeurig te reageren op de gedobbelde combinaties, kunnen spelers punten scoren, maar te veel fouten kunnen leiden tot uitschakeling.
Doel van het spel Zinga
Het doel van Zinga is om vijf combinaties op een rij op je scorevel af te strepen voordat de andere spelers dat doen. Dit kan horizontaal, verticaal of diagonaal. Wie als eerste “ZINGA!” roept met een volledige rij, wint het spel.
Spelmateriaal
Het spel bevat:
- Een bel: Gebruik je om een geldige combinatie te claimen.
- Een pion en vier potloden: Elke speler krijgt een potlood om zijn score bij te houden.
- Scoreblokken: Waarop spelers hun combinaties afstrepen.
- Dobbelstenen: Met verschillende kleuren en getallen om de combinaties te bepalen.
Voorbereiding
- Plaats de bel en dobbelstenen centraal: Zet de bel in het midden van de tafel, zodat alle spelers er gemakkelijk bij kunnen.
- Verdeel scoreblokken en potloden: Elke speler krijgt een scoreblok en een potlood om zijn eigen score bij te houden. Iedereen kan zijn scorevel zo inrichten dat hij goed overzicht heeft over de afstreepmogelijkheden.
- Speelvolgorde bepalen: Kies een willekeurige speler om te beginnen. Het spel verloopt daarna met de klok mee.
Spelverloop Zinga
Het spel wordt gespeeld in een reeks beurten waarin spelers om de beurt dobbelen, een combinatie aflezen en, indien correct, een vakje op hun scorevel afstrepen. De ronde eindigt zodra een speler “ZINGA!” roept door vijf vakjes op een rij af te strepen.
1. Dobbelstenen gooien
- De actieve speler gooit de dobbelstenen.
- Elke dobbelsteen toont zowel een kleur als een getal. De gedobbelde combinatie bepaalt welke kleur-getal combinatie kan worden afgestreept op het scorevel.
2. Combinatie afstrepen en bel slaan
- Spelers zoeken zo snel mogelijk de gedobbelde combinatie op hun scorevel. Zodra een speler de juiste combinatie herkent, slaat hij op de bel en noemt de combinatie hardop (bijvoorbeeld “Rood Zes”).
- De combinatie mag alleen worden afgestreept door de speler die de bel heeft geslagen en de correcte combinatie heeft genoemd.
3. Afstreepmogelijkheden en beperkingen
- Regel voor drie fouten: Als een speler drie keer een ongeldige combinatie claimt (door een foute combinatie te noemen of door af te strepen terwijl de combinatie niet beschikbaar is), ligt deze speler uit het spel.
- Herhaalcombinaties: Spelers kunnen strategisch bepaalde vakjes meerdere keren afstrepen, maar drie keer dezelfde combinatie claimen kan leiden tot extra strafregels (zoals dat een vakje naar keuze wordt afgestreept of een beurt wordt gemist).
4. Speciale acties met de blauwe pion
- De blauwe pion kan strategisch worden ingezet bij het dobbelen van een specifieke combinatie, zoals “Blauw Negen”. Hiermee kan een speler een fout van zichzelf herstellen, een beurt van een ander speler stoppen, of een combinatie omleiden naar een vakje naar keuze.
Einde van een beurt en nieuwe ronde
Als de combinatie correct is afgestreept en de bel is geslagen, eindigt de beurt. De volgende speler aan tafel gooit de dobbelstenen en begint een nieuwe ronde.
Spelers herhalen deze stappen totdat een speler vijf vakjes op een rij heeft afgestreept en “ZINGA!” roept.
Puntentelling en winnen
- Vijf-op-een-rij: Zodra een speler vijf vakjes op een rij heeft afgestreept (dit mag horizontaal, verticaal of diagonaal zijn), roept hij “ZINGA!” en claimt de overwinning.
- Fouten en uitschakeling: Spelers die drie keer een fout maken door een onjuiste combinatie te claimen, worden uit het spel gezet.
Einde van het spel
Het spel eindigt onmiddellijk wanneer een speler “ZINGA!” roept met een geldige vijf-op-een-rij. Deze speler wint het spel en mag zichzelf kronen tot Zinga-kampioen!
Zinga regels video
Veelgestelde vragen over Zinga
Zinga is ontworpen voor 2 tot 4 spelers, waardoor het een ideaal spel is voor kleinere groepen en een snelle, interactieve spelervaring biedt.
Een spelletje Zinga duurt ongeveer 15 minuten, afhankelijk van het aantal spelers en de snelheid waarmee combinaties worden herkend en genoteerd.
De blauwe pion kan worden ingezet bij een specifieke combinatie zoals “Blauw Negen.” Hiermee kun je bijvoorbeeld een beurt van een andere speler stoppen, een eigen fout herstellen, of een vakje naar keuze afstrepen.
Nee, je kunt slechts één vakje per beurt afstrepen, en alleen als je de juiste combinatie hebt herkend en de bel hebt geslagen om deze te claimen.
In geval van een gelijktijdige belslag telt meestal de speler die het eerst de correcte combinatie hardop noemt. Dit zorgt voor extra spanning en snelheid in het spel.