Glasgow is een strategisch spel voor twee spelers waarin je kooplieden vertegenwoordigt die samenwerken om een stad op te bouwen tijdens de industriële revolutie. Door grondstoffen te verzamelen, contracten te sluiten en gebouwen te plaatsen, proberen spelers zoveel mogelijk punten te scoren en de stad tot een succes te maken.
Doel van het spel
Het doel van Glasgow is om de meeste punten te behalen door gebouwen te bouwen en strategisch te plaatsen in een raster van 4×5 tegels. Elk gebouw heeft specifieke punten en voordelen, afhankelijk van hoe en waar het geplaatst wordt.
Spelmateriaal
- Gebouwtegels: Deze tegels bevatten gebouwen die spelers kunnen bouwen.
- Actietegels: Tegels die acties bieden, zoals het verkrijgen van grondstoffen of het sluiten van contracten.
- Speelpionnen: Een pion voor elke speler om door het speelveld te bewegen.
- Grondstoffenfiches: Bakstenen, staal en goud, die nodig zijn om gebouwen te bouwen.
- Contracttegels: Specifieke opdrachten die extra punten opleveren.
- Overzichtskaarten: Voor hulp bij de puntentelling en het overzicht van acties.
Voorbereiding
Schik de gebouw- en actietegels in een cirkel, met willekeurig verdeelde gebouwtegels en actietegels. Leg de grondstoffenfiches en contracttegels binnen handbereik. Beide spelers kiezen een pion en plaatsen deze op een willekeurige tegel in de cirkel. Bepaal willekeurig wie de startspeler is.
Spelverloop Glasgow
Glasgow wordt om beurten gespeeld, waarbij spelers met hun pion door de cirkel bewegen en acties uitvoeren. Spelers mogen niet op dezelfde tegel staan en kunnen ervoor kiezen om een of meerdere tegels vooruit te bewegen.
1. Bewegen
De actieve speler beweegt zijn pion naar een tegel naar keuze. Je kunt zo ver vooruit gaan als je wilt, maar je kunt niet achteruit. De tegel waarop je landt, bepaalt de actie die je mag uitvoeren.
2. Acties
Er zijn twee soorten tegels:
- Actietegels: Deze geven directe voordelen, zoals het verzamelen van grondstoffen, het verkrijgen van goud, of het reserveren van een gebouw.
- Gebouwtegels: Als je voldoende grondstoffen hebt, mag je een gebouw bouwen. Plaats het gebouw in het 4×5-raster. Het raster mag niet groter worden dan 4 rijen bij 5 kolommen.
3. Gebouwen plaatsen
Wanneer je een gebouw bouwt, kies je een locatie in het raster. Let op de volgende regels:
- Gebouwen leveren punten op, afhankelijk van hun plaatsing en de omliggende gebouwen.
- Sommige gebouwen bieden bonussen als ze naast specifieke andere gebouwen staan.
4. Contracten
Tijdens je beurt kun je een contracttegel kiezen. Contracten bieden extra punten als je aan de voorwaarden voldoet, zoals het verzamelen van een bepaald type gebouw.
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer het raster volledig gevuld is met 20 gebouwen (4×5). Beide spelers tellen hun punten.
Puntentelling Glasgow
Type gebouw | Punten |
---|---|
Residentiële gebouwen (Woningen) | 2 punten per residentieel gebouw. Bonuspunten als ze naast andere specifieke gebouwen staan (zoals parken of openbare gebouwen). |
Commerciële gebouwen (Winkels) | 3 punten per commercieel gebouw. Extra punten voor elke unieke set van aangrenzende gebouwen. |
Industriële gebouwen (Fabrieken) | 4 punten per industrieel gebouw. Minpunten als ze naast residentiële gebouwen staan (bijvoorbeeld -1 punt per aangrenzend woongebouw). |
Openbare gebouwen | 5 punten per openbaar gebouw. Extra punten voor specifieke plaatsing in het raster (zoals hoeken of middenvelden). |
Speciale gebouwen | Puntentelling varieert per gebouw. Bijvoorbeeld: 1 punt per goudstuk dat je aan het einde van het spel bezit, of 2 punten per aangrenzend park. |
Parken | 2 punten per park. Extra punten als ze naast residentiële of commerciële gebouwen staan (bijvoorbeeld +1 punt per aangrenzend gebouw). |
Contracten | Variabele punten afhankelijk van het contract. Bijvoorbeeld: +4 punten als je minimaal drie residentiële gebouwen hebt gebouwd. +3 punten voor elke set van één commercieel en één industrieel gebouw. |
Overgebleven grondstoffen | 1 punt per overgebleven goudstuk. Andere grondstoffen leveren meestal geen extra punten op aan het einde van het spel. |
- Gebouwspecifieke Effecten: Sommige gebouwen hebben unieke effecten die de puntentelling beïnvloeden. Lees de beschrijving op de gebouwtegel zorgvuldig.
- Aangrenzende Gebouwen: Punten voor aangrenzende gebouwen gelden voor directe buren horizontaal en verticaal, niet diagonaal.
- Rasterpositie: De plaatsing van een gebouw in het raster kan extra punten opleveren, afhankelijk van het type gebouw.
- Contractvoorwaarden: Zorg ervoor dat je aan de exacte voorwaarden van een contract voldoet om de bijbehorende punten te ontvangen.
De speler met de meeste punten wint en wordt uitgeroepen tot de beste koopman van Glasgow!
Video uitleg Glasgow regels
Veelgestelde vragen over Glasgow
Glasgow is specifiek ontworpen voor 2 spelers, wat het tot een perfect strategisch spel maakt voor kleine groepen.
Het doel is om de meeste punten te scoren door gebouwen te bouwen, strategisch te plaatsen en contracten te voltooien in een raster van 4×5 tegels.
Spelers mogen hun pion zo ver vooruit bewegen als ze willen in de cirkel van tegels. Je kunt echter niet achteruit en je kunt niet op dezelfde tegel staan als je tegenstander.
Gebouwen worden geplaatst in een raster van maximaal 4 rijen bij 5 kolommen. De plaatsing beïnvloedt de punten, afhankelijk van de eigenschappen van het gebouw en de omliggende gebouwen.
Contracttegels geven extra punten als je aan specifieke voorwaarden voldoet, zoals het bouwen van een bepaald type gebouw of het verzamelen van een bepaald aantal grondstoffen.
Als je niet genoeg grondstoffen hebt om een gebouw te bouwen, kun je je beurt gebruiken om meer grondstoffen te verzamelen via actietegels.
Wanneer het raster van 4×5 volledig gevuld is met gebouwen, eindigt het spel onmiddellijk en worden de punten geteld.