Klaverjassen is een klassiek kaartspel dat voornamelijk in Nederland wordt gespeeld. Meestal spelen teams van twee het spel, waarbij strategie, samenwerking en een goede kennis van de kaarten essentieel zijn. Klaverjassen draait om het winnen van slagen en het behalen van zoveel mogelijk punten door de juiste kaarten en combinaties uit te spelen. Het spel is leuk voor zowel beginners als ervaren spelers en biedt vele speelmogelijkheden door verschillende varianten, zoals Rotterdams en Amsterdams klaverjassen.
Doel van het spel
Het doel van klaverjassen is om samen met je partner zoveel mogelijk punten te verzamelen. Teams behalen punten door slagen te winnen en door speciale combinaties, roem genoemd, uit te spelen. Elke spelronde, ook wel “hand” genoemd, bestaat uit het spelen van acht slagen. Na het spelen van deze slagen tellen beide teams hun punten op om te zien wie de meeste heeft. Het team met de meeste punten aan het einde van de hand wint die ronde en noteert de score bij het totaal.
Spelmateriaal
Voor Klaverjassen heb je de volgende items nodig:
- Ten eerste een kaartspel: Gebruik een kaartspel van 32 kaarten, bestaande uit de kaarten van 7 tot en met aas in elke kleur (harten, schoppen, klaveren en ruiten). Let op: de jokers worden niet gebruikt in klaverjassen.
- Daarnaast een scorebord of puntentabel: Dit gebruik je voor het bijhouden van de scores van elk team gedurende het spel.
Voorbereiding
- Teams vormen:
- Klaverjassen wordt meestal gespeeld in teams van twee. Elk teamlid zit tegenover elkaar aan tafel.
- Troef bepalen:
- Voor elke ronde wordt een troefkleur gekozen. Troefkaarten zijn kaarten in een bepaalde kleur die sterker zijn dan kaarten van andere kleuren en daardoor slagen kunnen winnen. De troefkleur wordt aan het begin van elke ronde bepaald door een biedsysteem of kan willekeurig gekozen worden door de deler.
- Kaarten delen:
- De deler deelt aan elke speler acht kaarten. Dit gebeurt vaak in meerdere rondes, waarbij telkens drie of twee kaarten per keer worden gedeeld. De manier van delen kan variëren per variant.
Spelverloop
Klaverjassen bestaat uit het spelen van een serie slagen, waarbij elke speler een kaart speelt. Het verloop van het spel is als volgt:
1. De slag spelen
Elke speler speelt om de beurt één kaart:
- Als eerste begint de speler links van de deler en kiest een kaart uit zijn hand.
- Daarna volgen de andere spelers met een kaart van dezelfde kleur, mits zij deze kleur in hun hand hebben.
- Indien een speler geen kaart van de gevraagde kleur heeft, mag hij een troefkaart spelen om te proberen de slag te winnen. Wanneer hij ook geen troefkaart heeft, mag hij elke willekeurige kaart spelen.
De hoogste kaart van de gevraagde kleur wint de slag, tenzij er een troefkaart is gespeeld. In dat geval wint de hoogste troefkaart de slag.
2. Troefkaarten
De troefkleur is in elke ronde sterker dan de andere kleuren. De kaarten in de troefkleur hebben een hogere waarde:
- Boer: 20 punten (de sterkste kaart in troef).
- Negen: 14 punten (de tweede sterkste kaart in troef).
- Aas: 11 punten.
- Tien: 10 punten.
- Heer: 4 punten.
- Vrouw: 3 punten.
- Acht en zeven: 0 punten.
Buiten de troefkleur hebben de kaarten de volgende waarde:
- Aas: 11 punten.
- Tien: 10 punten.
- Heer: 4 punten.
- Vrouw: 3 punten.
- Boer: 2 punten.
- Negen, acht en zeven: 0 punten.
3. Roem en mars
Extra punten, ook wel roem genoemd, kunnen worden verdiend door bepaalde kaartcombinaties te spelen:
- Stuk (20 roem): De koning en vrouw van de troefkleur.
- Vier opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur: 50 roem.
- Vier tienen, heren, vrouwen of boeren: 100 roem.
Daarnaast zijn er nog extra puntenscores:
- Mars: Als een team alle slagen wint, heet dit een mars en levert dit extra punten op. In sommige varianten is een mars 100 punten waard.
Puntentelling
Aan het einde van elke ronde tellen beide teams hun punten op:
- Allereerst berekent elk team de waarde van de kaarten in de slagen die ze hebben gewonnen.
- Vervolgens worden eventuele roempunten bij de totaalscore van de ronde opgeteld.
De punten houden teams bij op een scoreblad of puntentabel. Het team dat aan het einde van de hand de meeste punten heeft, wint de ronde. Na elke ronde spelen teams door en proberen ze een vooraf afgesproken puntentotaal te bereiken, zoals 500 punten.
Varianten van klaverjassen
Klaverjassen kent meerdere varianten, die elk hun eigen regels en nuances hebben:
- Rotterdams Klaverjassen: Bij Rotterdams klaverjassen bepaalt de speler links van de deler de troefkleur. Daarnaast geldt de regel dat spelers verplicht zijn om de troefkleur te volgen of te troeven wanneer zij dat kunnen. Hierdoor moeten spelers goed opletten welke kaarten zij in hun hand hebben.
- Amsterdams Klaverjassen: Amsterdams klaverjassen kent striktere regels dan Rotterdams. Spelers moeten, wanneer zij de gevraagde kleur niet in hun hand hebben, een troefkaart spelen als zij die wél bezitten. Dit dwingt spelers om strategischer te spelen en voortdurend rekening te houden met hun troefkaarten.
- Utrechts Klaverjassen: In deze variant kiest de deler de troefkleur op willekeurige basis. Bovendien zijn spelers bij Utrechts klaverjassen niet verplicht om te troeven wanneer zij de gevraagde kleur niet kunnen volgen.
Klaverjassen regels video
Tips en strategieën
Klaverjassen is een strategisch spel waarin samenwerking en kaartinzicht belangrijk zijn. Hier zijn enkele tips om het meeste uit je spel te halen:
- Samenwerking met je partner: Probeer goed samen te werken met je partner. Houd rekening met de kaarten die hij mogelijk nog in zijn hand heeft en speel kaarten die jullie beide voordeel opleveren.
- Speel je troefkaarten slim: Bewaar je sterke troefkaarten voor strategische momenten. Als je bijvoorbeeld vermoedt dat je partner de slag kan winnen, hoef je zelf geen sterke troefkaart te spelen.
- Let op de kaarten die al gespeeld zijn: Door te onthouden welke kaarten al uit het spel zijn, kun je beter inschatten welke kaarten je tegenstanders nog hebben en welke slagen je nog kunt winnen.
- Gebruik roem als bonus: Roem kan een groot verschil maken in de puntentelling, dus probeer op slimme momenten roemcombinaties te spelen om je score te verhogen.
Veelgestelde vragen over Klaverjassen
Bij klaverjassen doen standaard vier spelers mee, verdeeld in teams van twee. Elk teamlid zit tegenover zijn partner aan tafel. In sommige gevallen kiezen mensen ervoor om klaverjassen in andere vormen te spelen, maar de klassieke versie vereist vier spelers voor een optimaal spelverloop.
Bij klaverjassen worden de punten berekend op basis van de kaarten in de slagen die elk team wint. Daarnaast verdienen teams extra punten door roemcombinaties te behalen. Enkele voorbeelden van roem zijn:
De koning en vrouw van de troefkleur.
Vier opeenvolgende kaarten. Het team met de meeste punten in een ronde wint die hand en noteert de score, die aan het eindtotaal wordt toegevoegd.
Roem is een systeem van bonuspunten dat teams in klaverjassen kunnen verdienen. Roempunten worden gescoord door specifieke combinaties van kaarten:
Stuk (20 roem): Koning en vrouw van de troefkleur.
50 roem: Vier opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur.
100 roem: Vier tienen, heren, vrouwen of boeren van dezelfde kleur. Door roem te behalen, kunnen teams hun puntenscore een flinke boost geven.
Troef is de kleur die tijdens een ronde als sterkste kleur geldt. Troefkaarten kunnen slagen winnen, zelfs wanneer een andere kleur gevraagd wordt. De boer en negen van de troefkleur zijn de krachtigste kaarten in het spel, wat troef een strategisch belangrijk onderdeel van klaverjassen maakt.
Een potje klaverjassen eindigt meestal wanneer één team een vooraf bepaald puntentotaal heeft behaald, zoals 500 of 1000 punten. Dit puntentotaal kan variëren, afhankelijk van de voorkeuren van de spelers of de regels van een toernooi.