Machiavelli is een tactisch kaartspel waarin spelers in de huid kruipen van verschillende karakters om rijkdom te verzamelen, gebouwen te bouwen en elkaar te saboteren. Het spel draait om bluf, strategie en slim gebruik van de unieke eigenschappen van de karakters.
Doel van het spel Machiavelli
Het doel van Machiavelli is om de meeste punten te scoren door gebouwen te bouwen. Elk gebouw heeft een puntenwaarde, en sommige bieden extra bonussen. De speler met de meeste punten aan het einde van het spel wint.
Spelmateriaal
- Kaarten met Gebouwen: Deze kaarten tonen de waarde (in goudstukken) en het type gebouw. Er zijn 5 soorten: militair, kerkelijk, handels, koninklijk en speciaal.
- Karakterkaarten: 8 kaarten, elk met een unieke rol (bijvoorbeeld Moordenaar, Dief, Magiër).
- Goudstukken: Fiches om gebouwen te kopen.
- Startspelerfiche: Geeft aan wie de Koning is en de startspeler van de ronde.
Voorbereiding
- Schud de gebouwkaarten en deel aan elke speler 4 kaarten. Leg de rest als trekstapel in het midden van de tafel.
- Geef elke speler 2 goudstukken als startkapitaal.
- Schud de karakterkaarten en leg ze klaar voor de eerste ronde. De Koning start met het kiezen van een karakter.
Spelverloop Machiavelli
Machiavelli wordt gespeeld in ronden. Elke ronde bestaat uit vier fasen: het kiezen van karakters, het uitvoeren van acties, het bouwen van gebouwen en het afsluiten van de ronde.
1. Karakters kiezen
- Schud de karakterkaarten en leg een aantal kaarten (afhankelijk van het aantal spelers) gesloten opzij.
- De Koning begint en kiest in het geheim een karakterkaart. Daarna gaat de stapel rond, en iedereen kiest een karakter.
- De overgebleven kaarten worden gesloten of open gelegd, afhankelijk van de spelregels.
2. Acties uitvoeren
De karakters worden opgeroepen in numerieke volgorde (1 tot 8). Als jouw karakter wordt genoemd, voer je jouw beurt uit. In jouw beurt kun je:
- Inkomen verzamelen: Kies 2 goudstukken of trek 2 gebouwkaarten, waarvan je er 1 houdt.
- Gebouwen bouwen: Betaal het aantal goudstukken dat gelijk is aan de waarde van een gebouw en leg deze in je stad. Je mag maximaal 1 gebouw per beurt bouwen.
- Gebruik de speciale eigenschap van je karakter (zie onderstaande lijst).
3. Karaktereigenschappen
- 1. Moordenaar: Dood een karakter naar keuze. Deze speler mag zijn beurt niet uitvoeren.
- 2. Dief: Steel het goud van een karakter naar keuze (behalve de Moordenaar).
- 3. Magiër: Wissel je hand met die van een andere speler of ruil een aantal gebouwkaarten met de trekstapel.
- 4. Koning: Neem het startspelerfiche en ontvang goud voor elk koninklijk gebouw in jouw stad.
- 5. Prediker: Bescherm je gebouwen tegen de Condottiere.
- 6. Koopman: Ontvang 1 extra goudstuk en goud voor elk handelsgebouw in jouw stad.
- 7. Bouwmeester: Trek 2 extra gebouwkaarten en bouw maximaal 3 gebouwen in je beurt.
- 8. Condottiere: Vernietig een gebouw van een andere speler door de waarde ervan in goud te betalen.
4. Ronde afsluiten
- Nadat alle karakters aan de beurt zijn geweest, eindigt de ronde.
- Schud de karakterkaarten en begin een nieuwe ronde met de Koning als startspeler.
Einde van het spel
Het spel eindigt aan het einde van de ronde waarin een speler zijn 7e gebouw heeft gebouwd. Alle spelers tellen hun punten:
- Gebouwen: De waarde van elk gebouw is gelijk aan de puntenwaarde.
- Bonuspunten:
- 4 punten voor een stad met 5 verschillende soorten gebouwen.
- 2 punten voor een stad met 7 gebouwen (voor de speler die het spel beëindigde).
- Sommige speciale gebouwen bieden extra punten of bonussen.
De speler met de meeste punten wint het spel.
Video regels Machiavelli
Veelgestelde vragen over Machiavelli
Machiavelli is geschikt voor 2 tot 8 spelers. Het spel werkt het best met 4 tot 6 spelers voor een goede balans en interactie.
Een potje Machiavelli duurt gemiddeld 30 minuten, afhankelijk van het aantal spelers en hun ervaring.
Als de Moordenaar jouw karakter kiest, mag je jouw beurt die ronde niet uitvoeren. Dit kan grote invloed hebben op je strategie, dus het is belangrijk om je acties goed te plannen.
Het spel eindigt aan het einde van de ronde waarin een speler zijn 7e gebouw heeft gebouwd. Daarna worden de punten geteld.
Nee, alleen de speler die de 7 gebouwen als eerste voltooit, ontvangt de bonuspunten van 2 extra punten.
Ja, je mag in opeenvolgende rondes dezelfde karakterkaart kiezen, zolang deze beschikbaar is tijdens de karakterselectie.
De Condottiere kan een gebouw van een andere speler vernietigen door de waarde ervan in goud te betalen. Gebouwen met speciale beschermingsbonussen (zoals de Prediker) zijn hiertegen beschermd.
Je mag in één beurt maximaal 1 gebouw bouwen, tenzij je de Bouwmeester speelt. Met de Bouwmeester kun je maximaal 3 gebouwen in één beurt bouwen.