Risk is een strategisch bordspel waarbij spelers strijden om wereldheerschappij door gebieden op een wereldkaart te veroveren en te verdedigen. Het spel combineert strategie, diplomatie en een vleugje geluk, aangezien spelers hun legers inzetten om hun tegenstanders te verslaan en steeds meer grondgebied te veroveren. Het doel is om als laatste speler over te blijven of om je geheime missie te voltooien (afhankelijk van de spelvariant die je speelt).
Doel van het spel
Het doel van Risk is om alle gebieden op de wereldkaart te veroveren of je geheime missie te volbrengen (in de versie waarin geheime missiekaarten worden gebruikt). Om dit te bereiken, moeten spelers hun legers strategisch inzetten, gevechten winnen en andere spelers elimineren.
Spelmateriaal
- Spelbord: Het bord toont een wereldkaart, verdeeld in 42 gebieden, verspreid over 6 continenten.
- Legerfiches: Elk leger bestaat uit kleine speelstukken, zoals infanterie, cavalerie en artillerie. Elk type vertegenwoordigt een ander aantal legers (bijvoorbeeld een cavaleriefiguur telt als 5 legers).
- Dobbelstenen: Zes dobbelstenen; drie worden gebruikt voor aanvallen en drie voor verdedigen.
- Risicokaarten: Deze kaarten tonen een gebied en een symbool (infanterie, cavalerie of artillerie). Ze kunnen later in het spel worden ingewisseld voor extra legers.
- Missiekaarten (optioneel): Deze kaarten geven spelers geheime opdrachten, zoals het veroveren van specifieke continenten of het uitschakelen van een bepaalde speler.
Voorbereiding
- Verdeling van de gebieden:
Allereerst moeten de gebieden gelijkmatig worden verdeeld. Schud de kaarten die de verschillende gebieden op de wereldkaart vertegenwoordigen zorgvuldig en deel ze vervolgens gelijk uit aan alle spelers. Zodra elke speler zijn of haar kaarten heeft ontvangen, plaatst iedere speler een enkel leger op elk van de gebieden die hij of zij toegewezen heeft gekregen. Dit proces zorgt voor een eerlijke en gebalanceerde startverdeling van het spelbord, zodat geen enkele speler een voordeel heeft aan het begin van het spel. - Startlegers verdelen:
Vervolgens krijgt elke speler een specifiek aantal legers, afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het aantal legers dat een speler ontvangt, wordt als volgt bepaald:- Bij 3 spelers krijgt elke speler 35 legers.
- Bij 4 spelers krijgt elke speler 30 legers.
- Bij 5 spelers krijgt elke speler 25 legers.
- Bij 6 spelers krijgt elke speler 20 legers.
- Startlegers plaatsen:
Nadat de spelers hun legers hebben ontvangen, zetten ze om de beurt een aantal van deze legers in op hun toegewezen gebieden. Dit gebeurt totdat alle legers zijn geplaatst. Door om de beurt legers in te zetten, wordt ervoor gezorgd dat elke speler de kans krijgt om zijn of haar troepen strategisch te verdelen over de gebieden, waardoor hun territoria goed verdedigd kunnen worden. - Start van het spel:
Ten slotte, nadat alle legers op het bord zijn geplaatst en iedereen zijn troepen heeft versterkt, is het tijd om te bepalen wie het spel mag beginnen. De spelers gooien om beurten met de dobbelstenen, en de speler die de hoogste worp gooit, krijgt de eerste beurt. Daarna verloopt het spel met de klok mee, waarbij elke speler op zijn of haar beurt aan zet is. Zo krijgt iedereen gelijke kansen vanaf het begin, en kan het spel op een eerlijke manier van start gaan.
Spelverloop
Elke beurt bestaat uit drie fasen: versterken, aanvallen, en fortificeren.
1. Versterken van legers
Elke speler begint zijn beurt met het krijgen van extra legers. Dit aantal wordt bepaald door:
- Aantal gebieden: Voor elke drie gebieden die je controleert, krijg je één extra leger. Dus als je 9 gebieden hebt, krijg je 3 legers.
- Continentbonus: Als je een volledig continent beheerst, krijg je extra legers aan het begin van je beurt. De waarde van elk continent verschilt:
- Australië: 2 legers
- Zuid-Amerika: 2 legers
- Afrika: 3 legers
- Europa: 5 legers
- Noord-Amerika: 5 legers
- Azië: 7 legers
- Risicokaarten: Als je drie risicokaarten hebt verzameld met dezelfde symbool (of drie verschillende symbolen), mag je deze inwisselen voor extra legers. Hoe meer setjes worden ingewisseld, hoe hoger het aantal legers dat je krijgt.
2. Aanvallen
Na het versterken van je legers, kun je ervoor kiezen om andere gebieden aan te vallen. Het doel van aanvallen is om gebieden van je tegenstanders te veroveren en je invloed uit te breiden.
- Aanvalsregels:
- Je mag een gebied aanvallen dat grenst aan één van je eigen gebieden.
- Je moet ten minste twee legers in je aanvallende gebied hebben (je hebt altijd minstens één leger nodig om je eigen gebied te verdedigen).
- Dobbelstenen:
- De aanvaller mag maximaal drie dobbelstenen gebruiken (afhankelijk van hoeveel legers hij inzet), en de verdediger mag maximaal twee dobbelstenen gebruiken (afhankelijk van het aantal legers dat in het verdedigende gebied staat).
- Vergelijk de hoogste dobbelsteen van de aanvaller met de hoogste van de verdediger. Degene met de laagste worp verliest een leger. Herhaal dit proces voor de tweede dobbelsteen.
- Veroveren van gebieden:
- Als de verdediger geen legers meer in het gebied heeft, verover je het gebied en verplaats je ten minste één leger naar het nieuw veroverde gebied.
- Als je tijdens je beurt ten minste één gebied hebt veroverd, krijg je aan het einde van je beurt een risicokaart.
3. Fortificeren
Aan het einde van je beurt mag je je legers verplaatsen om je grenzen te versterken. Je mag een aantal legers van één gebied naar een aangrenzend gebied verplaatsen om je verdediging te verbeteren. Dit is belangrijk voor de bescherming van strategisch belangrijke gebieden of continenten.
Einde van het Spel
Het spel eindigt wanneer:
- Geheime missie (optioneel): Als er met missiekaarten wordt gespeeld, wint een speler wanneer hij zijn geheime missie heeft voltooid.
- Wereldheerschappij: Een speler alle gebieden op de kaart controleert en alle tegenstanders heeft verslagen.
Risk video uitleg
Risk strategieën en tips
- Controleer continenten: Het beheersen van een volledig continent levert je elke beurt een bonus aan extra legers op. Probeer een klein continent, zoals Australië of Zuid-Amerika, als eerste volledig te veroveren om snel extra legers te krijgen.
- Wees tactisch met aanvallen: Het heeft weinig zin om alle gebieden tegelijk aan te vallen, omdat je legers dan verspreid raken. Concentreer je op strategische gebieden en zorg ervoor dat je voldoende legers overhoudt om je nieuwe gebieden te verdedigen.
- Gebruik risicokaarten slim: Bewaar je risicokaarten totdat je ze echt nodig hebt. Inwisselen op het juiste moment kan je net de extra legers geven die je nodig hebt om je tegenstanders te overrompelen.
Veelgestelde vragen over Risk
Risk kan gespeeld worden met 2 tot 6 spelers. Voor een dynamischer spel wordt het aangeraden om met minimaal 3 spelers te spelen, zodat er meer interactie en concurrentie tussen de spelers is.
Aan het begin van je beurt krijg je legers op basis van het aantal gebieden dat je bezit. Voor elke 3 gebieden krijg je 1 extra leger. Daarnaast krijg je continentbonussen als je een volledig continent controleert, en kun je risicokaarteninwisselen voor extra legers.
Ja, je mag zoveel gebieden aanvallen als je wilt tijdens je beurt, zolang je genoeg legers hebt om dat te doen. Je mag steeds opnieuw gebieden aanvallen, zolang je ten minste twee legers in het aanvallende gebied hebt.
Je ontvangt een risicokaart als je tijdens je beurt ten minste één gebied hebt veroverd. Als je drie risicokaarten met hetzelfde symbool (of drie verschillende symbolen) verzamelt, kun je deze inwisselen voor extra legers. De waarde van de extra legers neemt toe naarmate er meer setjes worden ingewisseld.
Ja, er zijn verschillende variaties van Risk beschikbaar, zoals Risk Europa, Risk Star Wars, en Risk Lord of the Rings. Elk van deze versies heeft zijn eigen unieke regels en thematische aanpassingen, maar de kern van het spel blijft hetzelfde: gebieden veroveren en de tegenstanders verslaan.
Hoewel Risk geen officiële regels heeft voor allianties, is het vaak gebruikelijk dat spelers tijdens het spel tijdelijke allianties sluiten om gezamenlijke tegenstanders te verzwakken. Deze allianties zijn echter niet bindend, en spelers kunnen ervoor kiezen om elkaar op elk moment te verraden.
Ja, Risk kan met 2 spelers gespeeld worden, maar het spel is dynamischer en uitdagender met meer spelers. Bij 2 spelers kunnen speciale regels worden toegepast, zoals het toevoegen van een “neutraal” derde leger om het spel uitdagender te maken.