Wingspan is een strategisch bordspel waarin spelers de rol aannemen van vogelliefhebbers die hun eigen natuurreservaat opbouwen. Door verschillende vogelsoorten te verzamelen en acties te optimaliseren, scoren spelers punten in vier rondes. Het spel combineert strategie met prachtige illustraties van vogels en biedt een unieke ervaring voor zowel nieuwe als ervaren spelers.
Doel van het spel
Het doel van Wingspan is om bij het einde van het spel de meeste punten te hebben verzameld. Spelers verdienen punten door vogels in hun natuurreservaat te plaatsen, eieren te leggen, voedsel te verzamelen, en doelen en bonuskaarten te behalen. Uiteindelijk wint de speler met de hoogste score het spel.
Spelmateriaal
Het spel bevat:
- Speelmatten: Elke speler heeft een persoonlijke speelmat met drie habitats: bos, grasland en watergebied.
- Vogelkaarten: Elke kaart vertegenwoordigt een vogelsoort met unieke eigenschappen, habitatvoorkeur en voedselvereisten.
- Dobbelstenen: Speciaal ontworpen om de verschillende soorten voedsel weer te geven.
- Eieren, voedsel en andere fiches: Voor het verzamelen en gebruiken van grondstoffen en voor het bijhouden van de voortgang.
- Doelkaarten en bonuskaarten: Kaarten die extra punten opleveren als bepaalde voorwaarden worden gehaald.
Voorbereiding
- Speelmatten en vogelkaarten klaarleggen:
- Geef elke speler een persoonlijke speelmat en deel de voedsel- en eierfiches binnen handbereik.
- Schud de vogelkaarten en leg deze in een trekstapel.
- Doelkaarten en bonuskaarten klaarleggen:
- Kies vier gemeenschappelijke doelen voor de vier rondes en leg deze op het speelbord.
- Elke speler krijgt één of twee bonuskaarten die ze tijdens het spel kunnen behalen voor extra punten.
- Startspeler kiezen:
- Bepaal willekeurig een startspeler.
Spelverloop
Wingspan wordt gespeeld in vier rondes. Elke ronde bestaat uit een aantal beurten waarin spelers één actie per beurt mogen uitvoeren. Naarmate het spel vordert, neemt het aantal acties per ronde af.
1. Acties uitvoeren
Elke beurt kan een speler één van de volgende vier acties kiezen:
- Vogel plaatsen: Spelers kunnen een vogel uit hun hand op hun speelmat plaatsen in de habitat van voorkeur. Hiervoor moeten ze het benodigde voedsel uitgeven en de vereisten van de habitat respecteren.
- Voedsel verzamelen (Bos): Spelers kunnen een dobbelsteen uit de voedselfeeder kiezen om voedsel te verzamelen. Elke dobbelsteen toont een specifiek soort voedsel (bijvoorbeeld zaden, vis, fruit). In het bos kun je meerdere dobbelstenen kiezen naarmate je meer vogels hebt geplaatst.
- Eieren leggen (Grasland): In deze habitat kunnen spelers eieren leggen. Hoe meer vogels je in het grasland hebt, hoe meer eieren je per actie kunt leggen. Eieren zijn belangrijk, want ze leveren punten op en zijn soms nodig om nieuwe vogels te plaatsen.
- Vogelkaarten trekken (Watergebied): In het watergebied kunnen spelers nieuwe vogelkaarten trekken. Hoe meer vogels je in dit gebied hebt, hoe meer kaarten je per actie kunt trekken.
2. Vogeleigenschappen gebruiken
Veel vogels hebben speciale eigenschappen die kunnen worden geactiveerd wanneer ze in hun habitat worden geplaatst. Eigenschappen kunnen variëren van voedsel verzamelen tot het leggen van extra eieren of het verkrijgen van bonuskaarten. Elke eigenschap heeft unieke voordelen en kan bijdragen aan een succesvolle strategie.
3. Ronde-einde en scoren
Aan het einde van elke ronde wordt de rondekaart gescoord. Spelers verdienen punten op basis van het gemeenschappelijke doel voor die ronde, zoals het aantal vogels in een bepaald habitat of het aantal eieren dat is gelegd. De scores worden bijgehouden en het aantal beschikbare acties voor de volgende ronde wordt aangepast.
Puntentelling en strategie
- Punten verdienen:
- Spelers verdienen punten voor:
- Vogels in hun reservaat,
- Geplaatste eieren,
- Overgebleven voedsel,
- Behaalde doelen en bonuskaarten.
- Spelers verdienen punten voor:
- Strategie:
- Slimme spelers houden rekening met de unieke eigenschappen van elke vogel en plannen acties om maximale punten te scoren. Het kiezen van vogels die goed samenwerken in habitats en het strategisch leggen van eieren en verzamelen van voedsel kan het verschil maken in de eindscore.
Einde van het spel
Het spel eindigt zodra de vierde ronde is voltooid. Vervolgens tellen de spelers hun totale punten op voor vogels, eieren, voedsel, behaalde gemeenschappelijke doelen en bonuskaarten. Degene met de meeste punten wordt uitgeroepen tot winnaar van Wingspan en heeft daarmee het meest diverse en succesvolle natuurreservaat opgebouwd!
Video regels Wingspan
Veelgestelde vragen over Wingspan
Wingspan is geschikt voor 1 tot 5 spelers. Met de solo-modus kun je het spel ook alleen spelen, waarbij je het opneemt tegen een automa die de acties van een virtuele tegenstander simuleert.
Het doel is om zoveel mogelijk punten te scoren door vogels, voedsel en eieren te verzamelen en door zowel doelen als bonuskaarten te behalen. Uiteindelijk wint de speler met de hoogste score aan het einde van het spel.
Om een vogel te plaatsen, moet je de juiste hoeveelheid voedsel uitgeven die op de vogelkaart staat aangegeven. Ook moet je rekening houden met de habitatvereisten en in sommige gevallen eieren inleveren om de vogel in je reservaat te plaatsen.
Bonuskaarten geven extra punten aan het einde van het spel als je bepaalde voorwaarden behaalt, zoals een specifiek aantal vogels in bepaalde habitats. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in je strategie en bijdragen aan je eindscore.
Ja, er zijn uitbreidingen voor Wingspan, zoals de Europese Uitbreiding en Oceanië Uitbreiding, die nieuwe vogelsoorten, acties en mogelijkheden toevoegen, waardoor het spel nog gevarieerder wordt.