Mastermind is een uitdagend logica- en deductiespel voor twee spelers, waarbij de ene speler een geheime code maakt en de andere speler probeert die code te kraken. Het spel draait om logisch nadenken en het slim gebruiken van hints.
Doel van het spel
Het doel van Mastermind is om de geheime code te kraken binnen een bepaald aantal beurten. De codemaker wint als de code niet wordt geraden, terwijl de codekraker wint door de code te achterhalen binnen de gegeven beurten.
Spelmateriaal
- Codepinnen: In 6 verschillende kleuren (bijvoorbeeld rood, blauw, groen, geel, oranje en wit). De codemaker stelt een code van 4 pinnen samen.
- Hintpinnen: Zwart en wit. Deze worden gebruikt door de codemaker om de codekraker feedback te geven:
- Zwarte pin: Eén kleur is correct en staat op de juiste plek.
- Witte pin: Eén kleur is correct, maar staat op de verkeerde plek.
Voorbereiding
- De codemaker kiest een geheime code van 4 kleurenpinnen. De code kan dubbele kleuren bevatten en blijft verborgen voor de codekraker.
- De codekraker moet de geheime code raden door pinnen in te zetten en de gegeven hints slim te interpreteren.
Spelverloop Mastermind
- De codekraker doet een gok:
De codekraker plaatst 4 pinnen in een rij, waarbij hij probeert de geheime code te raden. - De codemaker geeft feedback:
De codemaker geeft feedback door middel van zwarte en witte hintpinnen:- Zwarte pin: Een pin is in de juiste kleur en staat op de juiste plek.
- Witte pin: Een pin is in de juiste kleur, maar op de verkeerde plek.
- Nieuwe gok op basis van feedback:
De codekraker gebruikt de hints om een nieuwe gok te doen. Dit proces herhaalt zich totdat de juiste code wordt gevonden of het maximale aantal beurten is bereikt. - Het einde van het spel:
- Code gekraakt: Als de codekraker de juiste code raadt binnen het aantal beurten, wint hij het spel.
- Code niet gekraakt: Als de codekraker de code niet binnen het aantal beurten kraakt, wint de codemaker.
Variaties
- Moeilijkheidsniveau aanpassen: Maak het spel makkelijker door dubbele kleuren te verbieden, of moeilijker door meer kleuren toe te voegen.
- Wissel van rol: Na een ronde wisselen de spelers van rol. De codemaker wordt de codekraker, en andersom.
Mastermind spelregels video
Veelgestelde vragen over Mastermind
Mastermind wordt gespeeld door 2 spelers. Eén speler is de codemaker en de andere speler is de codekraker. Je kunt na elke ronde van rol wisselen.
In het klassieke Mastermind zijn er 6 kleuren: meestal rood, blauw, groen, geel, oranje en wit. Deze kleuren kunnen per versie van het spel verschillen.
Ja, de geheime code mag dubbele kleuren bevatten. Dit betekent dat de codemaker bijvoorbeeld twee pinnen van dezelfde kleur kan gebruiken.
Een zwarte pin betekent dat een kleur in de juiste positie staat.
Een witte pin betekent dat een kleur correct is, maar op de verkeerde plek staat.
In het klassieke Mastermind heeft de codekraker 12 beurten om de code te breken. Dit aantal kan variëren afhankelijk van de spelregels die je kiest.
Ja, je kunt het spel moeilijker maken door meer kleuren toe te voegen of door het aantal pinnen in de code te verhogen (bijvoorbeeld naar 5 of 6 pinnen).
Als de codekraker de geheime code niet binnen het aantal beurten kan raden, wint de codemaker het spel.