Medina is een tactisch bordspel voor 3 tot 4 spelers waarin je samen een historische stad opnieuw opbouwt. Spelers plaatsen gebouwen, muren en markten op het bord, met als doel de meest prestigieuze stadsdelen te claimen en zo de meeste punten te scoren. Hoewel de stad gezamenlijk gebouwd wordt, is elke speler verantwoordelijk voor zijn eigen gebouwen en moet strategisch denken over waar en wanneer hij deze plaatst.
Doel van het spel Medina
Het doel van Medina is om aan het einde van het spel de meeste punten te verzamelen door gebouwen van je eigen kleur te claimen, deze zo groot mogelijk te maken, en ze slim te positioneren ten opzichte van stadsmuren en marktplaatsen.
Spelmateriaal
Het spel bevat:
- Speelbord: Een groot bord dat het raster van de stad Medina voorstelt.
- Houten speelstukken: Stukken in verschillende kleuren en vormen voor gebouwen, stadsmuren, markten en daken.
- Kleurtegels: Hiermee kunnen spelers hun gebouwen claimen.
Voorbereiding
- Bord en stukken klaarleggen:
- Plaats het speelbord in het midden van de tafel en leg de verschillende houten speelstukken (gebouwen, muren, markten) op een centrale plek waar alle spelers er gemakkelijk bij kunnen.
- Verdeel de gebouwen:
- Elke speler kiest een kleur en ontvangt de bijbehorende gebouwen. Andere stukken zoals stadsmuren en markten worden door alle spelers gebruikt.
- Startspeler kiezen:
- Bepaal willekeurig een startspeler.
Spelverloop
Het spel wordt beurtelings gespeeld. Tijdens een beurt moet een speler precies twee speelstukken plaatsen op het bord en kan hij besluiten om één gebouw te claimen door zijn kleurtegel erop te plaatsen.
1. Speelstukken plaatsen
- Spelers kiezen uit de beschikbare speelstukken en plaatsen er twee op het bord. Ze kunnen kiezen uit gebouwen, stadsmuren of markten.
- Gebouwen: Gebouwen moeten altijd grenzen aan andere gebouwen van dezelfde kleur. Ze vormen zo grotere stadsdelen. Spelers moeten echter tactisch nadenken over de plaatsing, want ze kunnen een gebouw alleen claimen zolang het niet volledig omsloten is door andere gebouwen.
- Stadsmuren: Deze stukken worden langs de rand van het bord geplaatst. Gebouwen die grenzen aan stadsmuren scoren aan het einde van het spel extra punten. Het is dus belangrijk om je gebouwen strategisch dicht bij muren te positioneren.
- Marktplaatsen: Elke marktplaats biedt extra punten aan de grootste en hoogst geplaatste gebouwen in zijn buurt. Dit maakt het aantrekkelijk om dicht bij markten te bouwen, maar concurrentie kan dit uitdagend maken.
2. Een gebouw claimen
- Tijdens hun beurt kunnen spelers besluiten om één van hun gebouwen te claimen door hun kleurtegel erop te plaatsen. Zodra een gebouw is geclaimd, kunnen andere spelers dit gebouw niet langer uitbreiden of veranderen. Geclaimde gebouwen kunnen niet verder worden uitgebreid, dus timing is essentieel.
- Een speler mag maar één gebouw per beurt claimen en alleen als het gebouw nog geen kleurtegel van een andere speler heeft.
Puntentelling en strategie Medina
- Punten verdienen:
- Aan het einde van het spel krijgen spelers punten voor de grootte van hun geclaimde gebouwen en hun ligging ten opzichte van stadsmuren en marktplaatsen. Hoe groter het gebouw en hoe beter de locatie, des te meer punten het oplevert.
- Strategie:
- Spelers moeten tactisch nadenken over wanneer ze een gebouw willen claimen en hoe ze de stad het beste kunnen indelen. Door samen te bouwen en slimme keuzes te maken, kunnen ze hun gebouwen waardevol en prestigieus maken.
Einde van het spel
Het spel eindigt zodra alle speelstukken op het bord zijn geplaatst. Hierna worden de punten geteld op basis van:
- De grootte van elk geclaimd gebouw,
- De ligging ten opzichte van de stadsmuren,
- De nabijheid tot marktplaatsen.
Het team of de speler met de meeste punten wordt uitgeroepen tot de winnaar van Medina.
Video regels Medina
Veelgestelde vragen over Medina
Medina is ontworpen voor 3 tot 4 spelers. Het spel blijft even spannend en strategisch bij elk aantal spelers, waarbij elke speler eigen strategieën kan volgen binnen de gezamenlijk gebouwde stad.
Wanneer een speler een gebouw claimt, plaatst hij een kleurtegel op dat gebouw. Andere spelers kunnen de geclaimde gebouwen daarna niet meer uitbreiden of aanpassen, waardoor timing en strategisch plannen cruciaal zijn.
Gebouwen die naast stadsmuren staan, krijgen extra punten aan het einde van het spel. Marktplaatsen leveren ook extra punten op aan de grootste gebouwen in hun directe omgeving, wat spelers stimuleert om strategisch dicht bij deze locaties te bouwen.
Nee, eenmaal geclaimde gebouwen blijven vastliggen in hun huidige staat. Dit betekent dat spelers goed moeten nadenken voordat ze een gebouw claimen, omdat verdere uitbreiding dan niet meer mogelijk is.
Het spel eindigt zodra alle speelstukken op het bord zijn geplaatst. De spelers tellen vervolgens de punten op, gebaseerd op de grootte van elk gebouw en de nabijheid tot stadsmuren en marktplaatsen.