Doolhof, ook wel bekend als Het Betoverde Doolhof, is een klassiek en strategisch bordspel waarbij spelers door een magisch doolhof navigeren om verborgen schatten te vinden. Het unieke spelmechanisme van verschuivende gangen zorgt ervoor dat het speelbord steeds verandert, wat het spel uitdagend en spannend maakt.
Doel van het spel
Het doel van Doolhof is om als eerste speler al je verborgen schatten te vinden en terug te keren naar je startpunt. Spelers moeten slim de gangen verschuiven om nieuwe paden te creëren of blokkades te plaatsen voor hun tegenstanders.
Spelmateriaal Doolhof
Het spel bevat:
- Speelbord met vaste gangen: Sommige gangen zijn vast en vormen het basisskelet van het doolhof.
- Gangenkaarten: Deze kaarten bevatten rechte stukken, bochten en kruisingen die het doolhof dynamisch maken.
- Schatkaarten: Kaarten die de schatten en objecten tonen die de spelers moeten vinden.
- Pionnen: Elke speler krijgt een pion en begint bij zijn of haar startpunt op het bord.
Voorbereiding
- Leg het speelbord neer:
- Plaats het speelbord in het midden van de tafel en verdeel de vaste gangen en de gangenkaarten over het bord om een willekeurig doolhof te creëren. Er zal altijd één gangenkaart overblijven, die gebruikt wordt om de gangen te verschuiven.
- Schud de schatkaarten en deel deze uit:
- Schud de schatkaarten en verdeel deze gelijkmatig over de spelers. Elke speler legt zijn kaarten gesloten neer en mag steeds de bovenste kaart bekijken om te zien welke schat hij moet zoeken.
- Kies een startpunt en pion:
- Elke speler kiest een kleur en plaatst zijn pion op het startveld van dezelfde kleur in de hoek van het bord.
Spelverloop en uitleg Betoverde Doolhof
Het spel verloopt in beurten. Elke beurt bestaat uit twee acties: het schuiven van een gang en het verplaatsen van de pion.
1. Gang schuiven
- Aan het begin van je beurt neem je de overgebleven gangenkaart en schuif je deze in een rij of kolom van het bord om de gangen te verschuiven.
- Door de kaart in een rij of kolom te schuiven, creëer je nieuwe paden en verplaats je het doolhof.
- Let op: Je mag de gangenkaart niet terugschuiven op de plaats waar deze in de vorige beurt vandaan kwam.
2. Pion verplaatsen
- Nadat je de gangen hebt verschoven, mag je je pion verplaatsen.
- Je mag je pion door alle verbonden gangen verplaatsen, maar niet door muren of blokkades.
- Probeer naar de locatie van de schat te navigeren die op je schatkaart staat.
3. Schat vinden
- Wanneer je pion op een veld komt met de schat die overeenkomt met jouw huidige schatkaart, heb je deze schat gevonden. Leg de kaart open neer naast je en bekijk je volgende schatkaart.
- Zodra je alle schatten hebt gevonden, moet je terugkeren naar je startpunt om het spel te winnen.
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer een speler alle schatten heeft gevonden en terug is gekeerd naar zijn of haar startpunt. Deze speler wint het spel.
Video uitleg Doolhof
Varianten van Doolhof
Er zijn meerdere varianten beschikbaar van het spel Doolhof:
- Doolhof Junior: Een vereenvoudigde versie voor jongere kinderen, met een kleiner bord en minder complexe regels.
- Doolhof 3D: Deze variant bevat een driedimensionale structuur, waarin spelers niet alleen horizontaal maar ook verticaal door het doolhof navigeren, wat extra uitdagingen biedt.
- Doolhof Compact: Een reisversie met een kleiner speelbord, ideaal voor onderweg.
Veelgestelde vragen over het Doolhof spel
Het spel is geschikt voor 2 tot 4 spelers, waardoor het ideaal is voor gezinnen en kleine groepen.
Een spelletje duurt gemiddeld 20 tot 30 minuten, afhankelijk van het aantal spelers en hun ervaring met het spel.
Nee, de schatkaarten worden aan het begin van het spel geschud en gelijkmatig over de spelers verdeeld. Je mag alleen de bovenste kaart bekijken om te zien welke schat je moet zoeken.
Gebruik de overgebleven gangenkaart om rijen en kolommen te verschuiven, zodat je nieuwe paden kunt creëren. Dit is het strategische element van dit spel; met de juiste schuifbeweging kun je een pad naar je schat openen.
Het spel eindigt zodra een speler alle schatten heeft gevonden en terugkeert naar zijn of haar startpunt. Die speler wint het spel.