Stenen Tijdperk is een strategisch bordspel waarin spelers in de rol van stamleiders uit de prehistorie stappen. Spelers moeten hun stam laten groeien door grondstoffen te verzamelen, gereedschappen te ontwikkelen en hutten te bouwen, met als doel om de meeste punten te verzamelen. Het spel combineert strategie en geluk en biedt een unieke balans tussen planning en spanning door het gebruik van dobbelstenen.
Doel van het spel
Het doel van Stenen Tijdperk is om aan het einde van het spel de meeste punten te hebben. Punten worden verdiend door het bouwen van hutten en het verzamelen van beschavingskaarten, die extra bonussen kunnen opleveren. De speler met de hoogste score wint.
Spelmateriaal
Het spel bevat:
- Speelbord: Geeft verschillende locaties weer, zoals de akkerbouw, het bos, de kleigroeve, de steengroeve, de goudmijn, en de huttenbouwplaatsen.
- Stamleden: Elke speler beschikt over een groep stamleden die ingezet kunnen worden om grondstoffen te verzamelen of acties uit te voeren.
- Dobbelstenen: Bepalen de opbrengst van grondstoffen.
- Grondstoffen: Hout, klei, steen en goud, die ingezet worden om hutten te bouwen en beschavingskaarten te kopen.
- Beschavingskaarten: Bieden bonussen en kunnen aan het einde van het spel extra punten opleveren.
- Hutkaarten: Geven directe punten en kunnen met grondstoffen worden gebouwd.
Voorbereiding
- Bord opzetten en grondstoffen klaarleggen:
- Plaats het speelbord in het midden van de tafel. Leg de grondstoffen (hout, klei, steen en goud) op de aangegeven vakken op het bord.
- Spelersvoorraad instellen:
- Elke speler kiest een kleur en ontvangt een set stamleden en een startvoorraad van voedsel.
- Startspeler bepalen:
- Kies willekeurig een startspeler; deze speler begint en het spel gaat met de klok mee.
Spelverloop Stenen Tijdperk
Het spel wordt gespeeld over meerdere rondes, waarbij elke ronde bestaat uit drie fasen: toewijzingsfase, uitvoeringsfaseen voedselfase.
1. Toewijzingsfase
- Tijdens deze fase plaatsen spelers hun stamleden op verschillende locaties op het bord. Elke locatie heeft een specifiek doel en een maximum aantal stamleden dat hier mag worden geplaatst:
- Voedselgebied: Hier kunnen spelers voedsel verzamelen om hun stamleden te voeden.
- Grondstoflocaties: Stuur stamleden naar het bos (hout), kleigroeve, steengroeve of goudmijn om grondstoffen te verzamelen.
- Huttenbouwplaatsen: Hier kunnen spelers grondstoffen inruilen om hutten te bouwen, die directe punten opleveren.
- Beschavingskaarten: Spelers kunnen stamleden plaatsen om beschavingskaarten te kopen, die bonussen en extra punten opleveren aan het einde van het spel.
2. Uitvoeringsfase
- In deze fase voeren spelers de acties van hun stamleden uit in de volgorde van hun keuze.
- Voedsel verzamelen: Voor elk geplaatst stamlid op de voedselplek gooit de speler een dobbelsteen. Elk totaal van 2 levert één eenheid voedsel op.
- Grondstoffen verzamelen: Spelers gooien een dobbelsteen voor elk stamlid dat op een grondstoflocatie staat. Elke grondstof heeft een waarde, en het totaal van de worpen wordt gedeeld door de waarde van de grondstof:
- Hout: Totaal gedeeld door 3.
- Klei: Totaal gedeeld door 4.
- Steen: Totaal gedeeld door 5.
- Goud: Totaal gedeeld door 6.
- Hutten bouwen: Spelers kunnen de benodigde grondstoffen inleveren om hutten te bouwen en de punten op de hut direct te scoren.
- Beschavingskaarten kopen: Deze kaarten kosten meestal grondstoffen of voedsel en bieden direct voordelen of puntenbonussen aan het einde van het spel.
3. Voedselfase
- Aan het einde van elke ronde moeten spelers hun stamleden voeden. Voor elk stamlid moet één voedsel worden ingeleverd. Spelers kunnen het voedsel aanvullen door akkerbouw te verhogen of door voedsel te verzamelen tijdens de uitvoeringsfase. Als een speler niet genoeg voedsel heeft, verliest hij punten.
Puntentelling en strategie Stenen Tijdperk
- Punten verdienen:
- Punten worden voornamelijk verdiend door het bouwen van hutten en het verzamelen van beschavingskaarten. Elke hut levert directe punten op, terwijl beschavingskaarten bonussen kunnen geven afhankelijk van de verzamelde set.
- Strategie:
- Spelers moeten goed plannen hoeveel stamleden ze inzetten om voldoende voedsel te verzamelen, terwijl ze ook hun focus op grondstoffen houden. Het verhogen van de akkerbouw of investeren in beschavingskaarten kan later in het spel belangrijke voordelen opleveren.
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer er niet genoeg hutten zijn om een nieuwe ronde te beginnen of wanneer de stapel beschavingskaarten op is. Hierna tellen de spelers hun eindscore, inclusief bonussen van beschavingskaarten. De speler met de hoogste score wint het spel en wordt uitgeroepen tot stamhoofd van het Stenen Tijdperk!
Veelgestelde vragen over Stenen Tijdperk
Stenen Tijdperk is geschikt voor 2 tot 4 spelers. Met de uitbreiding “Stenen Tijdperk: Talisman” kunnen er zelfs 5 spelers meedoen.
Een spel duurt gemiddeld 60 tot 90 minuten, afhankelijk van het aantal spelers en de ervaring van de groep.
Spelers sturen stamleden naar specifieke grondstoflocaties zoals het bos, de kleigroeve, steengroeve, of goudmijn. Ze gooien een dobbelsteen voor elk ingezette stamlid en delen de totale worp door de waarde van de grondstof om te bepalen hoeveel grondstoffen ze ontvangen.
Aan het einde van elke ronde moet je je stamleden voeden met één voedsel per stamlid. Als je niet genoeg voedsel hebt, verlies je 10 punten. Je kunt ervoor zorgen dat je voldoende voedsel hebt door je akkerbouw te verhogen of door stamleden naar het voedselgebied te sturen.
Beschavingskaarten geven directe bonussen of extra punten aan het einde van het spel. Sommige kaarten leveren punten op basis van sets, anderen verhogen de akkerbouw of bieden andere voordelen. Beschavingskaarten kunnen een doorslaggevende rol spelen in je strategie en eindscore.
Het spel eindigt zodra er niet genoeg hutten over zijn om een nieuwe ronde te beginnen of als de stapel beschavingskaarten op is. De spelers tellen hun punten op, inclusief bonussen, en degene met de hoogste score wint het spel.